DE FEM KOMPETENCEOMRÅDER

De fem kompetencer som Mentorkompagniet kan tilbyde borgere hjælp til at afklare og udvikle, er de sociale, personlige, faglige, kulturelle og sproglige kompetencer.


De sociale kompetencer vil sige forståelsen og håndteringen af de sociale roller og normer, der gør det muligt at begå sig i grupper eller samfundet. Helt konkret i alle sammenhænge hvor vi skal interagere med andre mennesker. Det kan være nødvendige egenskaber som at være samarbejdsvillig, hjælpsom, udadvendt, tillidsfuld, empatisk, venlig, social, loyal, tolerant, kommunikativ, imødekommende, høflig etc

.

De personlige kompetencer er de kompetencer der vedrører et menneskes personlighed på vejen til at blive et helt menneske. Det er blandt andet evnen til at kunne forstå sig selv, at kunne tackle egne følelser, mærke egne grænser og behov. At have et godt selvværd, altså en grundlæggende tro på at være god nok som den man er, i både medgang og modgang. Det er også evner som for eksempel at være selverkendende, nyskabende, kreativ, ambitiøs, selvstændig, initiativrig, resultatorienteret, grundig, systematisk, dynamisk, beslutsom, kvalitetsbevidst, energisk, produktiv, godt humør etc..


De faglige kompetencer er de kundskaber og færdigheder, som skal bruges for at kunne håndtere en given uddannelse eller et arbejde. De faglige kompetencer knytter sig tæt til den konkrete uddannelse eller det specifikke arbejde, og vil derfor som regel være forskellig fra det ene uddannelsessted eller arbejdsplads til det andet.


De kulturelle kompetencer er evnen til at indgå i en større kontekst, og til at kunne se sin egen rolle heri. Det er for eksempel evnen til at tilpasse sig, og blive inkluderet i de forskellige arenaer vi bevæger os i, forstå demokratiske spilleregler, indpasse sig i en studiekultur, tilpasse sig en arbejdspladskultur med dens skrevne og uskrevne regler etc. 


De Sproglige kompetencer er at kunne udtrykke sig, tale, lytte og svare, stille spørgsmål, forstå og skabe kontakt. Det er at kunne bruge sproget korrekt i forskellige situationer, forstå begreber, bruge sproget til konfliktløsning, tilegne sig viden, modtage og give anerkendelse etc.


 Mentorkompagniet · Murergade 9A, 3.tv. · 3000 Helsingør ·  +45 5250 2550 · CVR 35374361